torsdag 23 april 2009

JO-anmälan inskickad

Tomas Norström har agerat domare i målet (B 13301-06) mot The Pirate Bay och samtidigt varit medlem i ett antal föreningar enligt nedan, vars intressesfärer inkluderar upphovsrättsfrågor och vars finansiering tillhandahålls av ett flertal internationella organisationer, vars syfte och mål är att påverka upphovsrättslagstiftningen för egna och deras klienters finansiella intressen.

Dessutom har han varit talare för varumärkesintrång den 10 – 11 september 2008 hos IBC Euroforum. [Informationen om detta föredrag har av någon anledning plockats bort från IBC:s hemsida.] (Länk här till cachad sida hos Google).

Därför vill jag anmäla Tomas Norström för jäv och tjänstefel i The Pirate Bay-rättegången (mål B 13301-06). Han har underlåtit att informera om sitt medlemskap i dessa intresseorganisationer och låter i efterhand påskina att han tagit beslut om sin egen upphöjda persons förmåga att inte vara jävig. Han har alltså, fullt medveten om sin egen position och domens allmänintresse, underlåtit att avstå från rättegången trots jävsituationen. Oavsett om det berott på inkompetens, intelligensbrist eller mygel är det moraliskt tjänstefel (det återstår att se om det även juridiskt kan klassas som sådant).

Föreningarna Hr. Nordström är medlem i:

Svenska föreningen för upphovsrätt (SFU)
Här är domaren medlem på fritiden. Henrik Pontén, Peter Danowsky och Monique Wadsted, som företräder rättighetsinnehavarna i Pirate Bay-rättegången är också medlemmar i denna förening. Föreningen skriver på sin hemsida att de är ”en mötesplats för kvalificerade upphovsrättsliga diskussioner”. De skriver också att "SFU är en av huvudmännen för tidskriften NIR - Nordiskt Immateriellt Rättsskydd/Nordic Intellectual Property Law Review."

Svenska föreningen för industriellt rättsskydd (SFIR)
Föreningen jobbar med frågor som patent och mönsterskydd, men har också verkat för en 'starkare' upphovsrätt. Här sitter Hr. Nordström med i styrelsen.

Stiftelsen .SE
Ett extrajobb som domaren har vid sidan om jobbet som rådman i tingsrätten. En av hans kollegor här är just Monique Wadsted som företräder de amerikanska filmbolagen i rättegången.


--

Detta är min anmälan till JO (utan länkarna, eftersom anmälan gjordes på deras PDF-blankett). Gör en du också! Visa att du inte står för detta rättshaveri!

Självklart försvarar allas vår kära Monique Wadsted domaren (för de är ju inte alls bundis & bästis, trots att hon av alla intryck att döma kände till hur domen var formulerad, redan innan den blivit offentlig).

Det är inte utan att man blir mörkrädd och förbannad. Från den 20:e maj till och med den 7:e juni kan du rösta i EU-valet. Är det inte dags att sparka ut de etablerade företagskramarna och istället sätta in folk med lite ryggrad?

Piratpartiet in i Europaparlamentet 2009!

Pax vobiscum. Pax vobiscum.

9 kommentarer:

  1. Som tur är finns sidan cachad hos Google: http://209.85.129.132/search?q=cache:IOSRIgY1-t4J:www.ibceuroforum.se/konferenser/varumarke/talare+%27euroforum+varum%C3%A4rkesintr%C3%A5ng+thomas+norstr%C3%B6m%27&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

    Så informationen är inte helt förlorad.

    SvaraRadera
  2. Tack! Infogar länken på passande ställe!

    SvaraRadera
  3. Hur kan du kräva politiker med ryggrad när du själv anser att det är okej att ta för sig av vad andra skapat utan att betala för sig? Musiker, filmskapare och andra har rätt att få betalt för sitt arbete precis som alla andra. Det är lätt att gömma sig bakom den digitala tekniken och hävda att ingen tar skada när piratkoperiare utnyttjar deras verk när det i slutändan handlar om att allt måste betalas av någon annars kommer det inte att skapas. Rimligast är att de som utnyttjar skapelsen betalar för sig. Varför ska alla vi andra subventionera just dig?

    SvaraRadera
  4. Givetvis har musiker, filmskapare och andra artister rätt att få betalt för sitt arbete. Det får de i nuläget inte fullt ut, eftersom det finns en mellanhand som roffar åt sig största delen av kakan: distributören.

    Piratpartiet vill inte avskaffa upphovsrätten, eller göra illegal fildelning laglig - vi strävar efter att reformera upphovsrätten så att medlen går till artisten istället för mellanhanden. Det finns flera lysande exempel på hur artister gått förbi skivbolag och ändå fått in pengar för sina skapelser.

    Jag anser inte att det är okej att man kopierar upphovsrättsligt skyddat material, men faktum är att du bara genom att surfa in på den här bloggen har sparat upphovsrättsskyddat material på din hårddisk (min profilbild, till exempel). Nu sker det ju ingen större finansiell skada för mig på grund av det, men principen är precis densamma som vid nedladdning av en låt, det är bara prislappen som skiljer.

    Allt måste inte betalas av någon, för den delen. Själv har jag gjort musik i snart tio års tid utan att få en spänn för det, jag har skrivit noveller och kåserier utan att få en spänn för det - kultur handlar inte om att bli rik eller dö; det handlar om att påverka. Om man inte förstår det, då har man missförstått kultur överhuvudtaget.

    Men visst ska man betala för sig om man nyttjar verket. Men vem är det egentligen man ska betala till? Unni Drougge har lagt ut sin ljudbok på Piratebay och ber om donationer, ifall man tyckte om hennes bok. Är inte det ett rimligare sätt att betala direkt till artisten om man tyckte om verket och därför vill utnyttja det fler gånger, istället för att betala till skivbolagen och kanske få ett musikstycke på en plastskiva för 150 kronor som är bra, och resten finns där mest för att fylla ut utrymmet?

    Varför ska jag subventionera ett förlegat distributionssystem, bara för att företagen inte vill anamma nya, moderna affärsmodeller och anpassa sig efter verkligheten?

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om att den gamla distributionsformen har spelat ut sin roll och att skivbolagen snarare skyddat sin egen verksamhet, men så har skett i varje teknologiskt genombrott och de som inte anpassat sig har konkurrerats ut (med lagliga medel). Varje artist har rätt att själv välja sin distributionsform och om dessa väljer att gå via etablerade kanalerna så är det artistens val snarare än användarens.

    Internet/datorer har inneburit en revolution för 'kulturarbetare' där de äntligen får makt över distributionen över sitt eget verk. Nu har de en reell möjligt att nå ut till sina 'kunder' på nya sätt och det kommer innebära att både makt och den ekonomiska ersättningen flyttas från traditionella distributörer till skaparna och till användarna genom lägre priser. Använderna kan idag precis som du skriver älja inte bara distributionsform men även köpa delar av verket, det är en följd av den tekniska utveckling och maktförskjutningen till kunderna men det är inte det som denna debatt handlar om. Ingen tvingar dig att köpa en skiva i butik eller en DVD. Det finns alternativ där du och många andra betalar för varan och får den distriburad, men ändå väljer du att ladda ned gratis via Piratebay. Det gör att ditt argument blir ihåligt och snarare lutar åt att du gillar att konsumera mer än vad du är beredd att betala för än att du månar om att artisten ska få sin rättmätiga ersättning. Piratebay innebar att använderna skulle ta del av materialet gratis och per definition får då skaparen noll.

    Donationer tror inte jag är en hållbar lösningen eftersom alltför många kommer åka snålskjuts på det fåtal som verkligen betalar för sig. Varför ser vi inte annars denna modell i andra sammanhang? Matbutiken? Läkarbesöket? Men det är som sagt var hennes val och inte mig som konsument. Alla skapare har rätt att pröva nya metoder och att misslyckas är vägen till att lyckas så jag önskar henne lycka till.

    SvaraRadera
  6. Appopå kultur. Visst det finns gratis kultur, men det är antingen ett val av skaparen eller ett resultat av att ingen är beredd att betala för denna kulturen som skapats än och skaparen måste marknadsföra sig. Om du frågar skapare såsom du själv så tror jag att de flesta vill ha möjligheten att koncentrera sig på att skapa på heltid bara de fick möjligheten. För att de ska ha möjlighet till det måste de få ersättning och då måste vi betala för kulturen.

    SvaraRadera
  7. För det första laddar jag inte ner upphovsrättsskyddat material från The Pirate Bay, har aldrig påstått att jag laddar ner (dito) från The Pirate Bay och har inget större intresse av att ladda ner (dito) från The Pirate Bay.

    Det handlar inte om att jag inte är beredd att betala för mig (liksom det inte handlar om detsamma för många andra), det handlar om att jag bojkottar skivbolagens arkaiska distributions- och pengafördelningssystem, som inte syftar till att gynna skaparen, utan distributören.

    (Nu minns jag inte de exakta siffrorna, så ursäkta om exemplet blir en smula vridet) Om jag köper en låt för 9 kr får artisten ca 67 öre för det. Resten går till distributörerna - för det existerar inga merkostnader för den låten, när den väl är producerad. Att göra en digital kopia kostar exakt 0 kronor.

    Om jag istället kan få betala 9 kronor för en låt och jag vet att 5 av dessa kronor går direkt till artisten, DÅ kan vi börja diskutera en korrekt fördelning av vinsten.

    SvaraRadera
  8. En korrekt fördelning av vinsten beror ju på respektive spelars förhandlingsposition och hur mycket de bidrar. Att jag köper ett par skor från kina för 500 kr som kostat 50 kr att producera betyder inte att jag blir lurad eftersom det är många mellanled som ska få betalt för vad de gör innan skor når mig. Betyder det per automatik att personen som gjorde skon är underbetald? Inte nödvändigtvis, arbetskraften blir ju värd sin alternativkostad och för arbetare i kina är alternativkostnaden vad de själva kan producera i jordbruket vilket är väldigt lite. Så historiskt sett har dessvärre kreatörens andel av den färdiga produkten varit ganska litet när värdet av professionell produktion och marknadsföring varit så pass mycket större än artisten(Varför har annars inte fler artister valt att själva producera skivan såsom du själv gör idag?). Idag håller detta på att ändras dramatiskt. Värdet av professionell produktion sjunker som en sten när 'alla' kan göra det hemma med bra kvalité och värdet av tillgång till marknadsföringskanaler även det sjunker när det är möjligt för alla att sprida sin musik via nätet. Skivbolagen har inte hängt med, men det är som sagt var artisterna som borde inse det och byta distributör snarare än jag som konsument.

    Vem är med i piratpartiet och inte laddar ned? Pirat betyder ju att ta pengar/saker av värde från någon som förtjänat dem och använda dem för egen konsumtion. Partiet heter inte befria artisterna utan just piratpartiet.

    SvaraRadera
  9. För det första, nej, att vara pirat betyder inte att man tar penger eller saker av värde från någon som förtjänat dem. Att vara pirat innebär att man sätter sig upp mot ett system som är ogynnsamt och orättvist och tar tillbaka kontrollen över sin situation. Läs på lite om objektiv historia om piraterna, till exempel hur de var de första att införa omröstningar ombord och vägrade betala ostindiska kompaniets avgifter, är du snäll, innan du indirekt anklagar ett helt parti för att vara tjuvar och banditer.

    Vi heter inte "fildelningspartiet" heller, men du får gärna läsa mer om partiets program här: http://www.piratpartiet.se/principer

    Att sedan ostindiska kompaniets propaganda fortfarande ekar i våra tider är bara sorgligt.

    Men du missförstår helt poängen i det jag säger; om det sedan är med vilje eller inte, det kan jag inte svara på. Om du köper en sko för 500 kronor som har kostat 50 kronor att tillverka är det fortfarande ett fysiskt objekt som då måste transporteras över halva världen och då blir det naturligtvis mellanhänder.

    ...Men en mp3-fil? En avi-fil? Exakt hur stor är produktionskostnaden för att göra en digital kopia av en fil, efter att de initiala kostnaderna för själva musikproduktionen räknats bort? Den existerar inte och det är här det vansinniga i att betala till mellanhänderna ligger.

    Precis som du säger har tekniken sprungit ifrån en skivindustri som inte kan eller vill utvecklas i den takt som krävs. Därför existerar idag en sekundär marknad utanför kommersialismens normativa kanaler - skivbutiker, nätbutiker, osv. Jag ser det inte som att det är artistens ansvar att anpassa sig efter konsumenten, utan det är en symbiotisk evolution där man helt enkelt får testa sig fram för att hitta nya lösningar.

    Ja, en del kommer att kursa och bryta ihop, men sådan är utvecklingen och så har utvecklingen *alltid* varit inom affärssektorn. Det är ju först de senaste 100-150 åren som vi sett multinationella och globala företag, som avundsjukt bevakar sina principer och rättigheter, samtidigt som de försöker dra ner eller smita undan från sina skyldigheter. Nu kommer vi in i en ny fas - och jag är inte tillräckligt väl insatt i frågan för att diskutera hur den fasen kan komma att se ut, ur ett affärsutvecklingsperspektiv.

    SvaraRadera