onsdag 1 april 2009

Everybody lies

Alla ljuger, hela tiden.

Vare sig de vet om det eller inte, så ljuger de. "En solstråle träffar en vattendroppe och en regnbåge uppstår" är en lögn, men det är en försvarlig lögn eftersom en år ett-klass förmodligen inte är redo, rent intellektuellt, för photoner. Partikel och våg på samma gång? Men det är också en lögn.

Men den sortens lögner går ändå att hantera relativt enkelt, eftersom det är välmenande lögner. De är till för att du ska förbereda ditt sinne för att ta in nästa steg av lögner, så att du kan ta in nästa steg av lögner - ad infinitum - tills du börjar närma dig sanningen.

Den andra sortens lögner - "jag bryr mig mer om insidan är utsidan", "jag tycker om att skriva", "jag älskar att läsa" - är svårare att hantera. För hur kan man någonsin lita på en person som till och med ljuger för 1) sig själv och 2) att träffa någon?

"Jag tycker om att skriva" - och sedan är kommunikationen full av "e d bra m dig lr?"...
"Jag älskar att läsa" - och ändå är senaste boken som lästs "Hänt Extra!" eller "Hästtjuven" av Cornelia Funke (fö, typ, lärarn i sexan typ tvinga oss å läsa den o den va guuuu så dåli asså) ...
"Jag bryr mig mer om insidan än utsidan" - men det går inte att svara på ett litet mail och initiera en konversation ...
"Jag är öppensinnad och fördomsfri" - men tycker inte om sjukskrivna, invandrare, judar, religiösa, halta, blinda, döva, stumma, asociala, asexuella, homosexuella, bisexuella, atypiska människor. Eller sådana som inte är 'normala', för den delen ...

What the fuck is wrong with people?

För ibland har svenskan inte bra nog svordomar.

Människor är tamejfan patetiska.



Tålamod, tålamod... är en dygd. Tålamod, tålamod.

2 kommentarer:

  1. Jag kan visserligen förstå att du blir besviken. Men orkar man verkligen bry sig om folk som är såna? Det är ju bara att leta upp nästa... Sedan kanske jag har fördomar, men den typen av människor som du letar efter kanske inte håller till på dejtingsidor?

    Men prova att skriva "tja, läget?". Det kan nog funka. För det kan vara jobbigt när det blir för överarbetat också (som ett svar på ditt förra inlägg). För då blir det helt plötsligt så seriöst fast man kanske vill börja lite soft och sedan fortsätta seriösare?

    Fuck är bästa ordet!

    SvaraRadera
  2. Nä, inte är de något att bry sig om :) Men det är skönt att spy lite galla över folk ibland, så att man får ventilera!

    Och, ja; det finns inget ord bättre än 'fuck' :)

    SvaraRadera